הכנה ביתית של נרות

נרות חנוכה

כשאני חושבת על יצירה בחנוכה, אני מדמיינת את הפעילות של חופש חנוכה בקיבוץ- כל שנה  מגיל הגן ועד יב' שיא החופש היה הכנת נרות.

ריח של שעווה מומסת מרחף באוויר. על השולחנות פרושים קרטונים גדולים ועליהם מונחות קופסאות שימורים ענקיות ריקות  (כאלה שיש בחדרי אוכל גדולים…) מלאות בשעווה מומסת בכל מיני צבעים.

תמיד הרגשנו גדולים בפעילות זו כי השעווה היתה כל כך חמה שהתחושה היתה שסומכים עלינו. קיבלנו חוט כותנה וטבלנו אותו, פעם בשעווה ופעם בכלי עם מים קרים. לאט לאט השעווה היתה מתקררת על החוט ויוצרת נר צבעוני בצורה אמורפית, נר יחודי שאינו דומה לאף נר אחר. אחרי זה שפכנו את השעווה לתוך מיכלים שונים- קרטוני חלב, בקבוקי ליטר וחצי גזורים, כלים של מעדנים ועוד… ערכנו גם ניסויים שונים שתמיד הניבו תוצאות מפתיעות, כמו לשים בכלי קוביות קרח ולשפוך את השעווה החמה, למלא שעווה בפלפלים שנוקו מגרעינים או למלא כלי עם מים, לשפוך את השעווה ולערבב במהירות שיא עם מזלג. לקראת סיום הפעילות היתה החוויה המהנה ביותר- הסכימו לנו להכניס את הידים לתוך מיכלי השעווה החמה (איפה היו ההורים שלנו…) אחרי הטבילה הראשונה ( והשורפת יש לומר…) המשכנו להכניס את כפות הידיים לצבעים נוספים עד שכבר ממש לא ראו את האצבעות ונוצרה כפפה של שעווה.

החוויה היתה כל כך חזקה עבורי שמאז שיש לי ילדים בגיל הגן אני מקפידה כל שנה להעביר את הפעילות הזו בכל מסגרת שהם נמצאים בה. כאילו צורך לשמר את חוויות הילדות שהיו ואינם עוד.

בפוסט של היום אני מגישה לכם ארבע הדרכות להכנת נרות בבית. להכין נרות זה כייף גדול כל השנה אבל עוד יותר כייף להכין אותם לכבוד חנוכה.  אתם יכולים לארגן מפגש חברים לסדנא משותפת אצלכם בבית, לעשות עם הילדים, בן הזוג או סדנא פרטית לעצמכם. מבטיחה לכם עונג צרוף של יצירה.

ועכשיו להכנה:

ניתן להשתמש בפתיתי פרפין הניתנים לקנייה בחנויות היצירה, בשאריות של נרות או בכמות גדולה של נרות שתקנו במיוחד למטרה ותמיסו אותם.

אופן ההכנה של הנרות:

  1. יש להקפיד לעטוף את משטח העבודה בעיתון או לפרוש קרטון (קשה מאוד לנקות לאחר מכן את טפטופי השעווה).
  2. ממיסים את הפרפין (השעווה) בצנצנת זכוכית/ קופסאת שימורים או סיר ישן שמונח בתוך סיר עם מים (בן מרי).
  3. כאשר הפרפין נמס כמעט לגמרי ניתן להוסיף לו צבע אם רוצים. ניתן לקנות פיגמנט צבע בחנויות היצירה או להוסיף גיר שעווה (גירי הילדים הפשוטים לא גירי שמן/ פנדה).
  4. אם רוצים ניתן בשלב זה להוסיף תמצית ריח.
  5. בוחרים תבנית שלתוכה ניצוק את הפרפין, זו חייבת להיות תבנית שניתן לגזור אותה לאחר מכן (קרטון חלב, כלים של מעדני חלב או גבינות, קופסת קרטון או תבניות גמישות מסיליקון)
  6. להכנת הפתיל – קושרים קצה של חוט כותנה לשיפוד ומניחים את השיפוד על שפת תבנית הנר כך שהפתיל משתלשל לתוך התבנית.
  7. יוצקים את הפרפין החם לתוך התבנית.
  8. ממתינים מספר שעות (תלוי בגודל הנר) אם רוצים לזרז את התהליך ניתן להכניס את התבנית עם השעווה לתוך המקפיא.

 

נר מקושט בדפי שעווה כוורת:

מחממים נרות ישנים שאין בהם צורך בתוך פחית שימורים ריקה  (לפי ההוראות למעלה) יוצקים את השעווה החמה  לקרטון חלב שנוקה ויובש היטב, מומלץ לצפות את הקרטון במסקינטיפ עבה למנוע נזילות של השעווה.

לאחר התקשות הנר והתקררותו מוציאים אותו מהקרטון.

 

לקישוט- קורצים צורות בעזרת חותכן עוגיות מדפי השעווה ומצמידים אותם לנר, לוחצים בעדינות והצורה (הכוכב) נדבקת לנר בקלות.

 

נר  מג'ל לנרות שקוף:

בחנויות היצירה השונות ניתן לקנות ג'ל לנרות המגיע במגוון צבעים. בנר שבדוגמא השתמשתי בג'ל שקוף ובנרות חנוכה רגילים שגזרתי בעזרת מספרים לחתיכות קטנות.  באופן ההכנה של הג'ל יש לעקוב אחרי הוראות היצרן. יש ג'ל שמגיע בשפופרות והוא מוכן לשימוש- פשוט יוצקים אותו לתוך הכלי וממתינים מספר דקות. ויש סוגים אחרים שדורשים חימום לפני היציקה לכלי.

 

אני מצרפת שני נרות נוספים שאת הדרכתם העליתי לפני מספר שנים, אבל תמיד נעים להיזכר….

נר מקושט בשעווה פיסולית:

הכנת הנר פשוטה, מחממים את הפרפין כפי שמוסבר למעלה,  מכינים פתיל ויוצקים לתבנית עגולה מקרטון (בדוגמא השתמשתי בקופסאת קרטון שנקנתה באיקאה).

לאחר התקשות הנר והתקררותו מוציאים אותו מהקופסא ומקשטים בשעווה פיסולית. השעווה מזכירה פלסטלינה אך דביקה יותר וניתן לקשט בה גם נרות קנויים.

 

נרות צפים בצורת כוכבים:

בשביל נרות אלו יש צורך בתבנית לקוביות קרח עשויה סיליקון.

חוזרים על אופן חימום הפרפין והכנת הפתילים, יוצקים את השעווה ומחכים להתקשות וקירור הנר.

 

 

שימו לב שהשעווה רותחת היא מגיעה לטמפרטורות גבוהות מאוד לכן אין לתת לילדים לעשות עבודה זו ללא השגחה של מבוגר.

המשך חג שמח, חופש נעים לילדים ולמורים וכמובן יצירה מהנה…

ענבל עופר.

 

 

 

 

 

תגובה אחת ל-“הכנה ביתית של נרות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *